VAL VENY

Poslední výlet byl původně naplánován jako výstup ferratou na chatu Gamba, na stejnou chatu, na které byli zachráněni poslední tři přeživší horolezci při tragédii na Freneyském pilíři v roce 1961, kterou jsem zmínil již dříve. Jenže počasí nám nepřeje. Poté, co jsme v Courmayeru v 8.50 nasedli do speciálního údolního autobusu a popojeli na konec údolí Val Veny, stačí pohled na zataženou oblohu a i mě je jasné, že z ferraty tentokrát nebude nic. Od zastávky jdeme po silnici k jezeru Lago di Combal (obr.1), za kterým se vlevo rýsuje sedlo Col. de la Seigne a vpravo poslední jihozápadní výběžky masívu Mont Blanc s vrcholem Aiguille des Glaciers (3816 m). My se vyškrábeme k jezírku Lago del Miage (obr.2 - 2020 m), které je napájeno mohutným a hlavně dlouhým ledovcem Ghiacciaio del Miage. Na jezírku je prý jako na jediném v Alpách možné pozorovat "telení ledovců". Po hladině skutečně plují kry, ovšem ledovci se v tuto chvíli zřejmě do telení moc nechce.

Po krátké pauze se sbíráme a od jezera Lago di Combal stoupáme po cestě č. 2 po úbočí k chatrči L´Arp Vieille (2303 m) a od ní po vrstevnici směrem k Monte Chétif. Počasí je opravdu hnusné, ale alespoň neprší. Něco fotím, ale nic z toho asi nebude. Cestou pozorujeme sviště, kteří si z nás ale moc nedělají. Cestu zakončíme sestupem na silnici ke kapličce Notre Dame de la Guerison. Po prohlídce kapličky a bufetu odjíždíme v 16.30 místním autobusem do Courmayeru. Protože to dnes za moc nestálo, čeká nás ještě prohlídka Aosty.

AOSTA

Městečko Aosta je z historického hlediska jedno z nejpůsobivějších míst, která jsme v průběhu let navštívili. Bylo založeno starými Římany, protože ovládnutí údolí Aosta, které vede k jednomu z mála schůdných přechodů na severní stranu Alp, průsmyku San Bernardo (obr.1), se stalo pro ně strategickou nezbytností. Aosta byla založena v r. 25 př.Kr. a ze stejného roku pochází i velice zachovalý vítězný oblouk na počest císaře Augusta. Město je přímo přecpáno památkami a to nejen římskými, ale i středověkými. K nejpůsobivějším patří Porta Praetoria (obr.3) a divadlo Teatro Romano (obr.4), které bylo vybudováno na přelomu věků. Návštěvu Aosty tedy lze vřele doporučit.